Första inlägget!

Tjo!
Nu blir det första inlägget på min nya blogg...inte illa det =)
Jag har spenderat hela dagen med att slipat samt polerat upp halsen på en Telecaster jag har byggt.
Har nu scalloperat halsen från 4e band o uppåt. det blev fantastiskt bra.(Ca 2.5-3mm djupt)
Efter jag gröptur halsen sandpapprar och slipar jag halsen,sedan lägger jag 3 lager cellulosa klarlack.
För er som aldrig provat en gitarr med urgröpt greppbräda så är det en fantastikt trevlig
uppfinning. Man får bättre grepp om strängen när man bänder samt en annan ton när man spelar(lite rundare o intensivare).Två storheter som spelar med urgröpta halsar är Yngwie Malmsteen och Ritche Blackmore.

Jag har alltså nu gjort detta på min Telecaster med lönnhals vilket kanske känns lite udda då man oftast gör det på strator eller hårdrocks yxor för att "kunna spela fortare" vilket jag tro är en myt men tror man att det är så, så kanske det blir så =) Mycket med gitarr spel är ju psykiskt, så tror man på det man gör så går allt lättare.
Nog om detta jag lägger upp en bild på Halsen hur den ser ut (nedan)nu när det är färdigt.

Jag kommer snart lägga upp lite tips hur du ska gå tillväga om du vill göra likadant på din gitarr.

/matte

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hej!

Länkar till din blogg från min.. :)


URL: http://theangelic.blogg.se/ @ 2009-09-14 @ 21:42:04
Postat av: Adam

tja soft blogg ;) coolt med urgröpt hals, har alldrig tästat lira på en sådan, men nu måste jag fan tästa det :P har fan alldrig sett det förut :S

@ 2010-07-07 @ 21:06:31

Kommentera inlägget här:

När det står en liten röd stjärna (*) vid ett fält betyder det att det fältet måste fyllas i för att kommentaren ska kunna visas :)<3

* Ditt namn:
Kom ihåg uppgifterna?

Din E-mail: (Visas bara för mig)

Länk till din hemsida/blogg (valfritt):

* Här kan du kommentera tills du sprängs:

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0
    BLOGGDESIGNEN GJORD AV: ELLEN NILSSON