Pedaler... eller??

Tjo!
Jag har alltid gillat att köra min gitarr rakt in i en förstärkare utan några pedaler eller dylikt som stör signalen o gitarrens egna ljud. Detta Körde Jag på tills för ca 1.5 år sedan.
Då skaffade jag mig min första pedal... O gissa hur det blev efter det!? Jo jag har ägt fler än vad jag borde =P
Nå är det nu bättre att köra med pedaler eller bättre att köra rakt in i förstärkaren?
Ja tyvärr så finns det ju inget vettigt svar på den frågan, då det är frågan om tycke o smak.
Min anledning att skaffa dem var att pedaler gör saker så mycket enklare live.
Du kan styra över ditt sound på en annan nivå. Samt så behöver du inte köpa en ny förstärkare
för o få ett nytt ljud. (alltså alltid en ekonomisk fråga).
Min åsikt är dock denna. Ska du köpa pedaler o använda live eller i studio så bör du tänka på detta:

1. Kör pedalerna igenom en RÖR förstärkare (Transistor blir så livlöst).

2Köp bra kablar! då detta påvärkar väldigt mycket när man har flera pedaler seriekopplade.
3. Gillar du inte soundet på en pedal som du trodde var kanon? Flytta om ordningen på pedalbordet.
Var du sätter pedalen har jätte stor betydelse i hur den kommer låta, tex delaypedalen framför distpedalen eller bakom?? testa själv.

4. Tycker du om soundet i förstärkaren du använder men bara vill ha lite mer kräm/dist/häng utan att     nödvändigtvis förändra karaktären... Köp då pedaler med "True bypass"
Då slipper du att förstärkaren förlorar botten ,höga freqenser eller dylikt.

5. Tycker du om hårdrock med mycket dist o vill kunna spela in i studion utan att bruset ska ta överhand.
Köp en noicegate... Den tar bort bruset vid hårt distade ljud. (Minus: Den tar också bort anslagskännsligheten).

6. Sist men inte minst! Köp hellre en bra pedal en tre dåliga. Då det är så att köper du en dålig pedal så kan den förstöra för hela kedjan av pedaler... Pedalbordet blir inte starkare än svagaste länken.
Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta, men det var några tänkvärda tips.
Om du vill titta på några billiga och bra pedaler som har "true bypass"
Så finns det på: www.gitarrdelar.se
Pedalerna heter ARTEC. De låter kanon bra och är gjorda i plåt... Det bästa av allt, Dom är billiga!
Kolla även in dessa märken!
1. Carlmartin
2. Wampler Pedals
3. Boss (ej "true bypass" på alla)
4. Exotic effects
5. MXR
Hoppas ni hittar vad ni söker =)
/Matte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

När det står en liten röd stjärna (*) vid ett fält betyder det att det fältet måste fyllas i för att kommentaren ska kunna visas :)<3

* Ditt namn:
Kom ihåg uppgifterna?

Din E-mail: (Visas bara för mig)

Länk till din hemsida/blogg (valfritt):

* Här kan du kommentera tills du sprängs:

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0
    BLOGGDESIGNEN GJORD AV: ELLEN NILSSON